Hat vvel az Age of Empires 2 utn vgre keznkbe vehettk a folytatst. Persze ez a hat v nem ttlenl telt el az Ensemble hza tjn, kzben a mitolgia vilgba is betekintst nyerhettnk, de most visszatrtnk a tnyeken alapul trtnelmi szlhoz... Illetve jrszt tnyeken, mivel az jvilg meghdtsban trtnelmi ismereteim szerint viszonylag kevs nmet s trk tnykedett, s a fiatalsg forrsnak ltezst sem erstette mg meg senki az e tren jrtas szakemberek kzl.
Az jak kedvrt: az „Age of” sorozat tagjai valsidej stratgik, melyekben klnfle trtnelmi idszakokban kell helytllnunk, a munksainkkal nyersanyagot gyjteni, felpttetni a bzisainkat, mkd gazdasgot ltrehozni, hadsereget fellltani, s legyzni az ellenfelet. A harmadik rsz a gyarmatostsok korba rept vissza minket, a kvetkez rsz mr vrhatan a jelenkorban fog jtszdni, s a hrek szerint terveznek mg tdik epizdot is...
Az elz rszeken edzdtt jtkosoknak teht nem fog sok fejfjst okozni az j epizd kezelsnek megtanulsa, br akad nhny jts. Munksaink pldul nem hordjk be a raktrba a kitermelt nyersanyagot, csak vgjk a ft, csknyozzk az aranyat s kzben szp lassan gyarapszanak a tartalkaink. Az pletek javtsa is egyszerbben trtnik, most mr nem szksges hozz a munks jelenlte, hanem csak ki kell vlasztanunk a srlt pletet, s rkattintani a javts ikonjra, miutn a srls mrtktl fgg idintervallum alatt az plet megjavul. Persze ezt csata kzben nem tehetjk meg, csak azutn. Mondhatnnk egyszerstsnek, de ezt n inkbb fj hinyossgnak tartom, hogy a tbbfle, egy csoportba vlasztott harci egysgnknek nem tudunk formcit megadni, gy most tbb csoporttal vagyunk knytelenek operlni. A plykon tallhatunk klnfle felvehet holmikat, amik vagy nyersanyagok, vagy esetleg foglyul ejtett telepesek, indin feldertk, gygytk, s a tbbi. Ha kisebb rtk holmikrl van sz, azokat egyszeren felvehetjk a hsnkkel – aki mellesleg meghalni nem tud, csak nullra sebzdve mozgskptelenn vlik, de ha gygyult egy kicsit, s odamegynk valami ms egysgnkkel, akkor visszahozhatjuk –, de ha rtkesebb az ru, azt biztosan rizni fogjk – vadllatok, banditk, vagy ms egyb ellenfelek – teht elbb meg kell harcolnunk rte.
Megtallhatjuk mg klnfle indin trzsek falvait is. Az slakosokkal alapesetben semlegesen viszonyban vagyunk, de szvetsget tudunk velk ktni a falujuk mell ptett Trading Post ltal, ami utn kikpezhetnk indin harcosokat, vagy ms egyb specilis egysgeket, s ezeket itt tovbb is fejleszthetjk. Ezt persze megtehetik az ellenfeleink is, ilyenkor le kell rombolnunk az Trading Postjt, s mr pthetjk is a sajtunkat. Szinte minden plyn fellelhet egy, vagy akr tbb kereskedelmi tvonal, amelyek mentn meghatrozott szm lerakhely van. Ha ezekre Trading Postot ptnk, akkor az ton rendszeresen elhalad jrmvek ott neknk „vmot” fizetnek. Elszr csak XP-t hoznak, de a ksbbi korokban mr mi vlaszthatjuk meg, ha esetleg e helyett nyersanyagot szeretnnk kapni, s az adott utat akr tovbb is fejleszthetjk, hogy nagyobb kapacits jrmvek is kzlekedhessenek rajta, ami legvgs esetben vasutat jelent.
A jtk legfontosabb jtsa a Home City, amit mondjuk fordthatunk Szlvrosnak. Ezt a mini trkp melletti aktulis nemzet zszlajra kattintva rhetjk el. A Szlvrosbl nyersanyag-utnptlst tudunk krni, esetleg katonkat, telepeseket, vagy klnfle fejlesztseket a meglv egysgeinkhez, felfedeznkhz. Az utnptlsokat „krtyk” bevltsa utn kaphatjuk meg, a „pakli” sszelltsa a jtk eltt trtnik. A krtyk egy-egy korszakhoz tartoznak, s csak akkor vlthatjuk be ket, ha azt mr elrtk, persze ekkor sem korltlanul, csak amennyit az sszegyjttt tapasztalati pontjaink engednek. A mr klasszikusnak szmt hatalmas erdt is ilyen utnptlsknt kapjuk, egy nagyfajta lovas kocsin rkezik. (Lapra szerelt IKEA erd... :-) A vlaszthat krtyk mennyisge a Szlvros szintjtl fgg, amit pedig ellensgek irtsval, egysgek kikpzsvel, pletek emelsvel, kincsek felfedezsvel, s kldetsek teljestsvel nvelhetnk. A Szlvrosok nem felttlenl hivatottak ltez vrosokat megtestesteni, a sajtunknak olyan nevet adhatunk, amilyen tetszik, mg a kinzett is testre szabhatjuk az pletek sznezettl kezdve a klnfle lobogkon s dsztelemeken t egszen az utcit benpest emberekig, persze ezeknek magra a jtkmenetre semmifle kihatsuk nincs, mindssze optikai tuning.
A hromszor nyolc kldets nem llt minket a klnfle szembenll felek oldalra a korbbi stratgiktl megszokott mdon, hanem egy csald hrom genercijt kpvisel hsk kalandjait dolgozza fel. Tallhatunk kzttk trtnelem-hnek, valsgosnak hat feladatokat, mint vrosvdelem, ellensges vros ostroma, menekl telepesek vdelme, s a tbbi. Az jvilg meghdtsn tnyked trkk, nmetek s oroszok megjelensekor mr csodlkozva rncoltam a homlokom, de mikor a Fiatalsg forrsnak lerombolsa volt a cl – csakhogy a gonosz ellen meg ne kaparintsa –, mr tudtam, hogy nem az n ismereteim hinyosak.
Szinte minden plyn tallunk valami kis finomsgot, ami azt egyediv teszi, ezek kzl a legrdekesebb taln az volt, mikor a Szikls hegysg havas svnyein barlangtl barlangig kellett haladnom, mert a szrny hidegben folyamatosan sebzdtek az embereim, nha meg kellett llniuk melegedni, hogy vissza tudjanak gygyulni.
A korszakok vltsa ezttal is bizonyos nyersanyagmennyisgbe kerl, de most egy politikust kell vlasztanunk, amely klnfle elnykhz juttathat minket, mint pldul specilis pleteket kaphatunk, vagy katonkat, gykat, esetleg vissza is kaphatjuk a korszakvlts kltsgnek egy rszt. Ezentl ms hatsa nem lesz a vlasztsunknak, nem gy, mint az Age of Mithologyban, ahol tetszleges helyen bevethet meteorest, vagy gygyt forrst kaphattunk.
A jtk grafikja csodlatos. Mondhatnm, hogy valjban semmi extra, csak hozza azt a ltvnyt, amit elvrtam tle, de azt aztn az utols pixelig. Els rnzsre nem is klnbzik sokban a Mithologytl, aztn jnnek el az apr finomtsok, egyik a msik utn. Az egysgek nagyon jl felismerhetek, a mozgsok is egsz realisztikusak. A jtk fizikjn is csiszolgattak egy keveset. Az elz rszben is mr repltek mindenfel az emberek egy-egy meteor-becsapds utn, itt viszont mr az pletek rongldsa is nagyon korrektl meg lett oldva. Ha belelvnk gyval, akkor a becsapds helyn kiszakad belle egy darab, ltni engedve ez ltal a bels teret, amit szintn elg szpen kidolgoztak. Hajknl ugyanez a helyzet, trik az rboc, lyukad a vitorla az gygolyk nyomn. A vz pedig taln a legszebb azok kzl, amit eddig stratgiai jtkban lthattunk. Az Ensemble grafikusai szerencsre nem estek abba a hibba – ami manapsg mr npbetegsgnek szmt a jtkfejlesztk kztt –, hogy nagy s ltvnyos objektumokkal prbljk feltuningolni a ltvnyvilgot az ttekinthetsg rovsra. Az arnyok maradtak a rgiben, minden ttekinthet, mindent egyszeren megtallhatunk, s nem kell feleslegesen idt pazarolnunk megfelel kameralls keresglsvel. A „Home City”-nl viszont megprbltak valami nagyon ts vros-ltkppel elrukkolni, ennek ksznheten ez a rsz egy ersebb processzort is megizzaszthat, de mivel itt nem is idznk sokat, meg nem is kell reflexbl taktikai dntseket hoznunk, gy annyira nem bosszant az fps-cskkens.
A hangokrl sem tudnk rosszat rni, az alfest zene tkletesen passzol a krnyezethez, az adott helyzetekhez, s egyltaln a korszakhoz. s ahogy azt az „Age of” sorozatban mr megszokhattuk, mg az slakos indinok is a sajt nyelvkn beszlnek.
Az Age of Empires 3 teht minden rszletben hozza azt, amit elvrhattunk tle, de mg egy kicsit tbbet is az jtsok ltal. A jtk nehzsgi szintjei kztt egszen biztosan mindenki megtallja a neki valt. A legkisebb fokozaton kellemes kikapcsoldst, mg nehezebb fokozatokon igazi kihvst jelent a jtk, teht nyugodt szvvel ajnlhatom az joncoknak is, a rgi motorosoknak pedig egyenesen ktelez darab!